ČAJOVÉ TRENDY SOUČASNÉHO JAPONSKA

07.02.2023

Čajové trendy současného Japonska… zmrzlina matcha, hojicha s tapiokou a kokosovým mlékem, ledové tříště matcha kakigori, cukrovinky s příchutěmi zeleného čaje i matcha latte.

Snad nejdůležitější změny v čajové kultuře přinesla 70. léta 20. století, vznik a rozšíření nápojových automatů, dnes již ikonických conbini samoobsluh (název vznikl z anglického slova pro večerky tzv. conveniece store) s téměř nepřetržitou provozní dobou, v kombinaci s rychlou diverzifikací tradiční japonské gastronomie. Nové produkty ze zahraniční probouzely zájem, zejména mladších Japonců, a zájem o tradiční zelený čaj začal klesat.

Jak se s tím Japonsko popralo? Po dlouholetém výzkumu, kdy se nedařilo zachovat lahodnou chuť čerstvých čajů, představili Japonci konečně v roce 1985 plechovky zeleného čaje sencha a později čajové nápoje v plastových lahvích, které se nejen rychle zabydlely v běžném životě Japonců, ale především výrazně ovlivnily jejich pohled na stravování.

Průzkumy z let 2020/2021 uvádějí, že téměř 17% spotřebitelů v Japonsku pije takto balené čaje jednou denně a zároveň ale, že kolem 15% obyvatel tento typ nápoje nepije nikdy. Přesto balený čaj patří k hlavním segmentů japonského trhu s nealkoholickými nápoji. Nejvýznamnějším výrobcem je společnost Ito En, jejíž základní filozofií je zachování čajové kultury v nejvyšší úctě k Zemi. Na webu této společnosti lze shlédnout zajímavé video o tom, co všechno práce s čajem obnáší, https://itoen.com.

Čaj také získal postupně naprosto výjimečné postavení v potravinářství, a to jako příchuť, příchuť prakticky čehokoliv. Japonsko je dnes proslavené svými produkty obsahujícími zelený čaj, nejen doma, ale po celém světě. Favoritem v této kategorii je bezpochyby unikátní produkt Kit Kat společnosti Nestlé, která prý celkem nabízí v Japonsku 300 různých příchutí, určených výhradně pro japonský trh. 

No uznejte sami… snacky s příchutí květů sakury, slaných tradičních street food palačinek okonomiyaki, nebo s příchutí saké, či dokonce kapek proti kašli? Některé z nich se dnes dají sehnat také u nás, většinou ve specializovaných obchodech s korejskými potravinami. Kit Kat s příchutí zeleného čaje, a navíc třeba ještě v sezonních limitovaných edicích, patří k nejžádanějším suvenýrům ze země vycházejícího slunce. Dále se příchuť zeleného čaje používá pro sušenky, čokolády, bonbony, nebo zmrzliny, ledové tříště matcha kakigori a dorty.

Na jednu stranu poznamenal sypaný čaj pokles zájmu doma. Je velice překvapivé, že mnozí mladí lidé nemají doma vůbec náčiní na přípravu čerstvého čaje. Proč? Protože jeho přípravu považují náročnou. Na druhou stranu v souvislosti s módními trendy i osvětou o pro zdraví tolika prospěšných účinků čaje vzrostl zájem o čaje rustikální. Zahraniční poptávka po práškovém čaji matcha trvale roste.

Japonské Ministerstvo zemědělství, lesnictví a rybolovu se snaží dlouhodobě zvyšovat zájem o tradiční čaj, například podporou oblastních čajových značek, nových způsobů konzumace, ale také hledáním dalšího využití v kosmetice (mýdla, krémy) a zdravém potravinářství. Důležitou aktivitou je vývoj léků proti rakovině a alergiím, preparáty na hubnutí. V textilním průmyslu se používá jako přírodní barvivo s anti-alergenními vlastnostmi. V japonských domácnostech jej lidé běžně využívají k hnojení venkovních rostlin, pohlcování nepříjemných pachů a provonění obydlí, koupelím, mytí vlasů se sklony k lupům, mytí obličeje se sklonem k akné, čištění nádobí v kuchyni i kloktání v případě nachlazení. Čaj prostě zůstává i po staletích pořád tajemným fenoménem!

Proto, zavedou-li vás vaše cesty po Japonsku do některé z čajových oblastí v době sklizně, neváhejte si vyzkoušet ruční sběr čaje, jedná o celkem běžnou turistickou atrakci. Japonsko stále zachovává tradiční čajové festivaly, kde se můžete pokochovat pohledem na účastníky soutěží třeba v náročném ručním tvarování čajových lístků. K nejznámějším čajovým oblastem patří Uji, Jame, Ureshino, Kumamoto, Kagoshima, Miyazaki, Murakami, Sayama, Ise a Shizuoka. Protože sklizně probíhají v různých měsících roku, je třeba dobře prozkoumat předem, kam se v konkrétním období vydat, aby zážitek dostál vašemu očekávání.