HANAMI... V JAPONSKU ZAČALA LETOŠNÍ SEZONA OBDIVOVÁNÍ SAKUR
Hanami v japonštině dva znaky, prvním je znak pro slovo květina (v případě hanami je květinou míněn téměř vždy květ sakury, případně, ale méně často, květ švestky), druhým je znak pro sloveso dívat se. Spojení tedy doslovně znamená pozorování květů.
Ačkoliv sakury nepřinášejí žádné plody, jsou v Japonsku hojně vysázeny v parcích, na nábřežích řek, v zenových zahradách, v okolí svatyní, v areálech škol, sakurové aleje lemují řadu ulic, a to vše výhradně pro obdiv kolemjdoucích a návštěvníků.
Jarní květinový festival míval dříve za cíl skutečně rozjímat nad krásou a pomíjivostí kvetoucích stromů, dnes se bohužel proměnil v celonárodní, až nadnárodní, marketingový projekt a výrazně ztratil na původním klidném pojetí. Na druhou stranu se díky proměnám společnosti a turistickému ruchu změnil samotný pohled Japonců na sakury, kteří v nich již nevidí jen pomíjivost, ale spojují je s příchodem jara, lásky a štěstí. Zvyk pozorování květin převzalo Japonsko od Číny, nejoblíbenější bývalo v době rozkvětu literatury a poezie, tedy v období Heian (794-1191). Sakury se jako symbol pomíjivosti hojně nachází také v ukiyo-e, dřevorytech z období Edo, knihách a filmech.
V sezóně hanami jsou však motivy sakur prostě úplně všude. Sakura=hanami=jaro, jakoby se Japonsko postupně halilo do jemně bílo-růžových odstínů. Na upomínkových předmětech, balících a dopisních papírech, sezónních přáních, na kimonech, na čajových soupravách, na tvarech tradičních cukrových sladkostí wasanbon wagashi z elitního japonského jemnozrnného cukru, které se podávají před pitím obřadního čaje matcha, ale třeba i na billboardech a na hromadné dopravě. Sakura je znázorněna jakožto národní symbol na stojenové minci.
Velice zásadně se hanami podepisuje na japonské jarní gastronomii, jídlo a nápoje jsou v tomto období inspirovány a tématicky zaměřeny. Trendu bez váhání využívají zahraniční řetězce Mc Donald nebo Starbucks, nabízející sezónně hranolky se sakura příchutí nebo sakura latté. Dalším příkladem jsou třeba sakura příchutě Kit Kat oplatek švýcarské korporace Nestlé, mimo japonský trh velmi ojediněle dostupné.
Nicméně tradiční nápoje a pokrmy jsou stále nejoblíbenější. K dostání je sakura saké, sakura čaj nebo netradiční Amazake, sladké saké z fermentované rýže obsahující minimum alkoholu nebo vůbec žádný, které se pije hlavně při této příležitosti. Koláčky z rýžového těsta sakura mochi, obalené ve slaném sakura listu, rýžové svačinkové bochánky sakura onigiri, sladké želé sakura yukan, trojbarevné rýžové koláčky sakura dango na špejlích.
Jak sakura chutná? To je velice těžké specifikovat, jelikož se může přidat úplně do čehokoliv, ať už jde o pokrmy a nápoje sladké nebo slané. Snad by se dalo říct, že sakury mají jemnou třešňovou chuť, lehce nahořklou, nejbližší by bylo asi srovnání s chutí růže.
Japonci se během hanami festivalu scházejí pod obsypanými korunami stromů, na rozložených dekách, nebo spíše na standardizovaných plachtách, hodují, popíjejí a kochají se. Bohužel zamýšlená romantika se především ve velkých městech mění v davové šílenství. Protože sakurových stromů je méně než sakura-párty-chtivých obyvatel, někteří Japonci sedí na místech celý den i více dní, jen aby tato místa uchránili pro své kolegy a známé.
Na sakurové květy se nesmí sahat, nesmí se trhat, už vůbec ne lézt na stromy. Pravidla pro pořádání pikniků jsou přísná a různá. Je třeba se předat informovat. Některé parky nepovolují grilování, nebo mají zákaz večerních pikniků, případně zakazují konzumaci alkoholu. Je také dobré vědět, že ve většině parků nenajdete odpadkové koše a očekává se, že návštěvníci po sobě uklidí a odpadky si odnesou domů, kde je separují. V každém případě se jedná o unikátní zážitek s nevšední atmosférou a bylo by chybou si jej nevyzkoušet.
Sezona sakur prochází postupně celým Japonskem. První rozkvět začíná na nejteplejším místě Japonska na ostrově Okinawa, kde začnou sakury kvést už koncem března, kdežto v Kjótu nebo v Tokiu rozkvět začíná na konci dubna. Sakury lze spatřit i v květnu v nejstudenější části Japonska, na ostrově Hokkaido. Televize, rozhlas, nová média i tištěné klasické noviny jsou v tomto období sakur doslova plné a informace o postupu kvetení neustále aktualizují. Letošní sezona obdivování sakur právě začala.