JAK NA DOPRAVU V BANGKOKU?... BTS vs. MRT
Jak budete maturovat v nadzemce a v podzemce v Bangkoku, městě, které nikdy nespí? Jednoduše, budete se dívat, jak to dělají ostatní a pak to zkusíte sami! Půjde to, nebojte! Pro cestovatele je jeho doprava nezbytnou součástí každodenního dobrodružství.
Mezi hlavní možnosti, jak se zde pohybovat patří dvě vysoce efektivní, ale odlišné dopravní sítě. MRT (metropolitní železnice) a BTS (skytrain). Každý z obou systémů nabízí jiný způsob, jak objevovat dynamiku thajské metropole. Ale který je lepší pro turisty, kteří touží prozkoumat Bangkok bez zbytečných zácp a stresu?
Nastíním vám tady, jaký je rozdíl mezi těmito dvěma systémy, co nabízí pro návštěvníky města a jak je využít k pohodlnému cestování mezi hlavními turistickými destinacemi. Podíváme se na Bangkok z výšky i hloubky městské infrastruktury!
V nadzemce BTS, paráda, čisto, místo lístku malinká kartička, kterou na vstupu vložíte a bude vám vrácena, ale na výstupu ji automat plně pohltí, poté, co zkontroluje, jestli jste nepřekročili časový limit nebo nevyužili jinou trasu. A i kdyby se vám to náhodou stalo, personál stanic je vstřícný. Bude se k vám chovat tak pěkně, jako vy k němu :-)!
Tip pro vás... všechny vozy jsou poměrně silně klimatizovány, přechody mezi pouličními teplotami a vagóny vám mohou pokazit vaši objevitelskou cestu. Není od věci mít sebou lehký šátek nebo pokrývku hlavy.
Hlavní město Thajska, je známé svou rušnou dopravní sítí. Město čelí značným problémům s dopravními zácpami, což z něj činí jedno z měst s nejhorší dopravní situací na světě. Aby se zmírnily dopravní problémy, byly v průběhu let vybudovány dvě hlavní systémy městské dopravy. Prvním je BTS (Bangkok Mass Transit System), známý také jako skytrain, a druhým MRT (Mass Rapid Transit), známý jako subway. Obě sítě mají své výhody i nevýhody, a je dobré je porovnat, aby bylo možné lépe porozumět, jak se pohybovat po městě.
BTS je nadzemní systém městské dopravy v Bangkoku, který byl otevřen v roce 1999. Je to první část moderní dopravní sítě v Bangkoku a dnes se skládá ze dvou hlavních linek, Sukhumvit a Silom, které pokrývají centrální část města a významné oblasti.
Výhody BTS
- Rychlost a efektivita
Protože BTS je nadzemní, je méně náchylná k dopravním zácpám na zemi. Tento systém je tedy často rychlejší než cesty po silnicích.
- Pohodlí
Vlakové soupravy jsou moderní, klimatizované a relativně prostorné.
- Pokrytí centrální oblasti
BTS pokrývá velmi důležité oblasti, jako jsou Sukhumvit, Silom a Sathon, což jsou hlavní obchodní, turistické a rezidenční oblasti.
- Dostupnost
BTS má několik stanic poblíž hlavních nákupních a obchodních center (například Siam, Mo Chit nebo Asok), což usnadňuje přístup k hlavním turistickým destinacím.
Nevýhody BTS
- Limitované pokrytí
I když BTS pokrývá důležité oblasti, stále není tak rozsáhlý jako MRT, a některé klíčové oblasti (jako třeba severní nebo jižní předměstí) nejsou dobře propojeny.
- Ceny
Ceny jízdenek jsou relativně vyšší než u MRT.
V metru MRT, taky krása, vidíte sami, čisté, pečlivě udržované vozy. Audio oznámení nadcházející stanice i mapky dané trasy. Jen místo lístku dostanete u automatu plastové kolečko. Neztraťte jej! Jinak vše prakticky stejné jako v BTS. I ta klimatizace... tak opatrně, čepici nebo šátek mějte raději vždy po ruce!
A taky nezapomeňte, že duriany do prostředků veřejné hromadné přepravy mají vstup zakázán, však víte proč :-)!
Systém MRT (Metro/Subway)
MRT je podzemní systém městské dopravy v Bangkoku, který byl otevřen v roce 2004. Tento systém je provozován pod zemí a poskytuje dopravní spojení v oblastech, které BTS nezasahuje.
Výhody MRT
- Kompletní síť
MRT má větší geografické pokrytí než BTS, zahrnuje i oblast severovýchodně a západně od centra města, kde BTS nemá žádné stanice.
- Nižší ceny
Jízdenky na MRT jsou obecně levnější než na BTS, což dělá tento systém přístupnější pro každodenní dojíždění.
- Vysoká spolehlivost
MRT je podzemní, což znamená, že není ovlivněno dopravními zácpami na povrchu a provoz je stabilní i při špatném počasí.
Nevýhody MRT
- Méně přístupné pro turisty
Některé turistické oblasti nejsou přímo napojeny na MRT, což může být pro návštěvníky komplikovanější.
- Méně komfortní
Některé stanice a vagóny MRT nejsou tolik moderní nebo komfortní jako BTS. Mnozí cestující považují tento systém za trochu zastaralý v porovnání s BTS.
Takže? BTS nebo MRT?
BTS
- se zaměřuje na centrální obchodní a turistické oblasti, jako jsou Sukhumvit, Silom a Sathon, bude proto ideální pro návštěvníky, kteří se pohybují v těchto částech města,
- nabízí jízdenky na základě vzdálenosti, přičemž ceny se pohybují od 16 do 59 bahtů, což je pro některé cestující vyšší cena,
- je obvykle rychlejší, protože je nadzemní a není ovlivněn dopravními zácpami. Také je častější a spoje jezdí v krátkých intervalech.
… versus
MRT
- pokrývá oblasti, které BTS nezahrnuje, včetně některých předměstí, systém je užitečný pro místní obyvatele, kteří potřebují cestovat do širší oblasti,
- je cenově dostupnější, s cenami od 16 bahtů, přičemž průměrná cena je nižší než u BTS,
- je spolehlivý, ale jelikož je podzemní, jeho provoz je velmi stabilní, bez ohledu na počasí nebo dopravní podmínky na povrchu.
Oba systémy mají své silné stránky a vyplňují různé potřeby cestujících v Bangkoku. BTS je ideální pro turisty a ty, kteří se pohybují v centrálních obchodních a turistických oblastech. Na druhé straně MRT nabízí širší pokrytí předměstí a je výhodný pro každodenní cestující, kteří chtějí ušetřit na jízdném. V ideálním případě, pokud plánujete delší pobyt v Bangkoku nebo chcete využívat veřejnou dopravu efektivně, je nejlepší kombinovat oba systémy podle konkrétních potřeb vaší cesty.