JAPONSKÁ ŠTĚDROVEČERNÍ VEČEŘE... KUŘÁTKO Z KFC
Zdroj foto: Shutterstocks
クリスマスにはケンタキ … miliony Japonců mají za sebou včerejší "vánoční večeři". Ano, je to šílené, ale fakt je to pravda… v Japonsku je 24. prosinec spojený s konzumací jídla z KFC. Tato nepochopitelná záležitost (Proč by vůbec měli něco takového chtít dělat, když japonská kuchyně nabízí vlastní úžasné a ojedinělé pokrmy?) se skutečně stala populární a k velkému překvapení mnoha lidí se KFC stalo v Japonsku symbolem vánočních oslav. Místo tradičních evropských nebo amerických vánočních jídel, jako je pečený krocan, Japonci (ne všichni) ale mnozí!!! oslavují Vánoce s kbelíkem smaženého kuřete z KFC.
Sázka na marketingovou inovaci vyšla přímo učebnicově! V 70. letech 20. století, konkrétně v roce 1974, KFC v Japonsku spustilo kampaň pod názvem "Kurisumasu ni wa Kentaki!" (volně přeloženo jako "Na Vánoce, KFC!"). Společnost KFC si uvědomila, že v Japonsku není během Vánoc žádný výrazný kulinářský zvyk nebo tradice. Vánoce v Japonsku nejsou tradičním クリスマスにはケンタキ náboženským svátkem, ale spíše převzatým komerčním a kulturním obdobím spojeným se setkáváním a dárky.
Kampaň byla velmi úspěšná, protože KFC vytvořilo a nabídlo v Japonsku symbol "západního" způsobu slavení Vánoc. Marketingový tým KFC vymyslel ideu, že "pravý americký vánoční svátek" zahrnuje smažené kuře, což bylo pro Japonce exotické a lákavé. Rychle se tak stalo populární, že si lidé začali rezervovat KFC vánoční menu několik týdnů předem. V posledních letech, nemáte-li svůj kyblík předem objednaný, vystojíte si na něj nekonečnou frontu!
Vzhledem k tehdejší absenci tradičních vánočních pokrmů a k tomu, že KFC etablovalo svůj produkt jako obraz jídla, které symbolizuje oslavy a sdílení, je smažené kuře v Japonsku považováno za pohodlnou volbu pro vánoční večeři. Smažené kuře z KFC je často baleno v tematických vánočních obalech a může být doplněno o různé přílohy jako bramborová kaše, sendviče nebo koláče.
Pro Japonsko, kde se vánoční svátky spojují spíše s romantickými večery a rodinnými oslavami, je tento zvyk ideální pro sváteční atmosféru. A co je nejpodstatnější… existuje velká podobnost smaženého KFC kuřete a tradičního japonského pokrmu ze smažených kuřecích kousků karaage (viz. nedávný článek s receptem). která může vysvětlit, proč se právě tento pokrm stal v Japonsku tak populární.
V 70. letech, kdy KFC v Japonsku spustilo svou vánoční kampaň, byl západní svět vnímán jako místo, kde se dějí "speciální věci", což je pro Japonce vytvářelo pocit, že jídlo z KFC je něco "exotického" a zajímavého. I když smažené kuře (v podobě karaage) bylo běžné, americká verze byla novinkou a pro Japonce představovala určitou prestiž a vzrušení.
KFC nabídlo snadnou, rychlou a pohodlnou alternativu pro rodiny, které nechtějí trávit hodiny přípravou jídla. V Japonsku, kde je velmi běžné si objednávat hotové jídlo, je možnost si v předstihu rezervovat kbelík smaženého kuřete ideální volbou, protože to ušetří čas a zároveň to skvěle zapadá do vánočního období, kdy je vše spíše o oslavení a užívání si společnosti.
Byla to prostě sázka na jistotu! Klobouk dolů před tehdejším marketingovým týmem! Kampaň KFC byla velmi úspěšná nejen kvůli kvalitě jídla, ale především díky silné marketingové strategii. KFC se podařilo rozšířit v Japonsku pocit, že Vánoce a smažené kuře prostě patří k sobě, což vedlo k tomu, že se tento pokrm stal součástí moderní japonské vánoční kultury.
Kombinace konceptu japonského karaage s americkým smaženým kuřetem z KFC byla jednoduše "láska na první ochutnání".