O ASIJSKÝCH VĚJÍŘÍCH...

16.03.2025

Asijské vějíře nejsou jen praktickým nástrojem pro ochlazení, ale především kulturním a uměleckým symbolem, který zrcadlí tisíciletou historii, tradice a estetické hodnoty různých asijských zemí. Během vašich cest po Asii můžete narazit na různé typy vějířů. Třeba se vám bude hodit přehled těch nejzajímavějších. Než se jimi ozdobíte, urazí dlouhou poctivou řemeslnou cestu, která začíná většinou v malých manufakturách. Na počátku vypadají skoro všechny takto...

Japonské vějíře sensu a uchiwa… vějíře pro každodenní život i slavnostní příležitosti.

  • Sensu  折りたたみ扇子... japonský skládací vějíř má dlouhou historii sahající až do 6. století. Je nejen praktickým prostředkem k ochlazení, ale hlavně významným kulturním symbolem. V tradičním japonském divadle kabuki nebo v tanci nihon buyō hraje vějíř klíčovou roli. Pohyby vějíře zde symbolizují elementy jako vítr, voda nebo dokonce lidské postavy.

  • V Japonsku byl vějíř odjakživa považován za symbol dlouhověkosti a moudrosti. Jeho otevření symbolizovalo rozvinutí života. Některé vějíře byly vysoce dekorativní, s ručně malovanými obrazy květin, krajin nebo kaligrafie, a staly se tak uměleckými díly, které byly ceněné mezi aristokracií a intelektuály.
  • Na rozdíl od skládacího sensu je uchiwa 団扇 pevný vějíř s kulatým nebo oválným tvarem. Původem z Číny v Japonsku získal velkou popularitu během období Edo (1603–1868). Tradičně se uchiwa vyrábí z bambusu a rýžového papíru a často se používá na letních festivalech a v horkých dnech.
  • Slouží také jako dekorace a dostupný suvenýr. Uchiwa se v Japonsku běžně používá jako reklamní předmět. Během letních festivalů jsou vějíře rozdávány s potiskem firemních log a reklamními slogany.

V Číně jsou vějíře nejen praktickými nástroji, ale také symboly společenského postavení, vzdělanosti a uměleckého vyjádření. Hlavní jsou zde dva typy… skládací vějíř shan 扇子 a velký vějíř dadian 大扇.

  • Popularita nejznámějších čínských vějířů shan vzrostla během dynastie Tang (618–907). Tradičně se vyrábí z bambusu a papíru a bývá zdobený bohatými motivy, jako jsou draci, květiny, krajiny či kaligrafické básně. Shan se používal jako nástroj k ochlazení, ale taky jako doplněk vyjadřující společenské postavení a vkus.
  • Skládací vějíře, které se objevily během dynastie Ming (1368–1644), mají tvar připomínající roztažená křídla netopýrů. Esteticky zajímavý design, navíc vysoce praktický, protože umožňuje vějíř snadno skládat i rozkládat, bez nároku na velký prostor. 
  • Netopýři jsou v Číně symbolem štěstí a dlouhověkosti. Tento fakt přidává čínským vějířům další vrstvu symboliky. Přesvědčte se sami… roztažený vějíř opravdu tvarem připomíná netopýří křídla v letu, což Číňané vnímají jako přinášení štěstí a ochrany. Je moc zajímavé poznávat, jak rozdílné pohledy mají různé národy na stejné věci. Pro nás jsou netopýři v lepším případě jen jakési velké létající myši, případně zavánějí tajemnem spojeným s upíry…
  • Čínští umělci používali skládací vějíře jako plátno pro své malby a kaligrafii. Takové vějíře byly velmi drahé a dávaly se jako hodnotné dary mezi intelektuály a aristokracií.
  • Dadian je velký vějíř v Číně používaný pro slavnostní a dekorační účely. Je bohatě zdobený malbami a vyřezávanými motivy, často s tématy mytologie nebo historie. Tento typ se taky používá při představeních čínského divadla a dokonce i v některých bojových uměních. Dadian je opravdu velký!

Vějíř na obrázku drží v rukou muž o výšce cca 190 cm... jen pro představu  velikosti vějíře.

  • V bojových uměních, jako je tai-chi nebo kung-fu jsou některé formy cvičení prováděny s bojovými vějíři, které původně sloužily jako skryté zbraně. Bojové vějíře bývaly vyrobeny z kovu, aby poskytovaly ochranu a zlepšovaly bojovou techniku.
  • V Číně existují také vějíře vyřezávané ze santalového dřeva, kterou jsou zvláště ceněny pro svou příjemnou a dlouhotrvající vůni.

Korejské vějíře mají důležitou roli v tradičních tancích a festivalech a představují jedinečný mix krásy a praktičnosti. Jde o skládací vějíře hapjukseon 합죽선 a pevné vějíře danseon 단선.

  • Skládací vějíře hapjukseon pocházejí z Koreje a vyrábí se z bambusu a hedvábí. Vznikly během dynastie Joseon (1392–1897) a byly ceněným dárkem mezi korejskými šlechtici. Takové vějíře bývaly zdobeny malbami a kaligrafií a jejich ruční výroba se zachovala dodnes.
  • Tradiční korejské vějíře byly považovány za luxusní předměty a používány jako prestižní dary. Některé z nich jsou dnes vysoce ceněnými sběratelskými předměty, zejména ty, které obsahují tradiční korejské motivy, kterými jsou jeřábi a hory.
  • Pevný vějíř danseon je korejskou dobou japonského uchiwa a je určený hlavně pro slavnostní a taneční události. V korejském tanci buchaechum, známém doslova právě jako "tanec s vějíři", tanečníci používají velké, bohatě zdobené vějíře, aby vytvářeli různé vizuální efekty, jako rozkvétající květiny nebo pohyby ptáků.
  • Tanec buchaechum využívá zvláště zdobené vějíře, symbolizující krásu přírody. Tanečníci představují elegantní pohyby květiny nebo i vítr, což tento tanec činí jedním z nejvíce estetických tradičních korejských umění.

V Thajsku jsou vějíře velmi rozšířené, zejména díky tropickému klimatu. Tradiční thajské vějíře boran pat โบราณพัด jsou vyráběny z přírodních materiálů, bambusu a palmových listů, a slouží jak k praktickým, tak i dekorativním účelům. 

  • Boran pat...  pevný vějíř praktický a hojně používaný během horkých dnů. Thajské vějíře jsou ručně zdobené, mají jednoduchý, ale funkční design. Jsou běžně používány při náboženských obřadech a festivalech. Mnohokrát se vám s Thajsku stane, že potkáte v ulicích mnichy ovívající se vějíři.
  • Thajské vějíře jsou prodávány jako suvenýry na trzích po celé zemi. Jsou populární díky své barevnosti a jednoduchosti a mnozí Thajci je opravdu stále nosí s sebou během horkých letních měsíců.

Vějíře se rozdělují na dámské a pánské...

  • Dámské vějíře... mají obvykle jemnější, elegantnější a detailnější vzory. Často se na nich objevují květiny (pivoňky, sakury, orchideje), ptáci (jeřábi, vlaštovky, pávi), krajiny nebo romantické scény. Barvy bývají světlé a pastelové (růžová, světle modrá, fialová). Obvykle jsou menší, lehčí a někdy mají ozdobné prvky jako krajku nebo stuhy. Používaly se nejen k osvěžení, ale i jako módní doplněk a prostředek neverbální komunikace.
  • Pánské vějíře... mívají střídmější a minimalističtější design. Většinou zobrazují kaligrafii, symboly moci (draci, tygři), bojové scény nebo jednoduché geometrické vzory. Barevnost tmavší (černá, hnědá, tmavě modrá). Bývaly větší, robustnější a méně zdobené. Měly spíše praktickou funkci, používaly se jako symbol autority nebo společenského statusu, např. v Japonsku šlo o tzv. gunsen, tedy válečný vějíř samurajů.

Každá země má své jedinečné designy, symboliky, které odrážejí estetické hodnoty a historii.