PROČ SI KURTIZÁNY OIRAN VÁZALY PÁS OBI VPŘEDU?
Vázání uzlu obi vpředu u kurtizán oiran má několik praktických a symbolických důvodů, které jsou úzce spojené s jejich rolí ve společnosti a specifickými potřebami při nošení tradičního oblečení. Oiran nosily velmi těžké a složité kimonové soubory, které se skládaly z několika vrstev látky. Tyto vrstvy byly opravdu těžké a mohly by se snadno pohybovat nebo sklouzávat, pokud by nebyly dostatečně upevněny. Vázání obi vpředu proto mělo praktický účel v zajištění stability.

Rozdíly v oblékání gejš a kurtizán oiran. Hlavním rozdílem je u oiran právě vázání obi vpředu.
Uzel v přední části, umožňoval rovnoměrnější rozložení hmotnosti kimonového pásu a tím zajišťoval, že kimono zůstane na svém místě a nevyklouzne. Uzel vpředu tím poskytoval větší kontrolu nad držením celého oděvu, což bylo pro oiran, které trávily dlouhé hodiny na veřejnosti a musely se hodně pohybovat, velmi důležité.
Další praktický důvod spočíval v estetice a viditelnosti. Oiran, se svým vysokým postavením v rámci japonské společnosti, měla být vidět a její vzhled měl vyzařovat prestiž. Uzel vpředu, na rozdíl od tradičního umístění uzlu na zádech, zajišťoval, že její pás obi byl neustále v zorném poli ostatních. To bylo plánovitou součástí jejího okázalého vzhledu. Umístění uzlu vpředu oiran odlišovalo od ostatních žen, zejména gejš, jejichž uzly bývaly vázány vzadu.
Takto viditelný uzel mohl být také považován za součást statusového symbolu. Vzhledem k tomu, že oiran měla bohatý a okázalý oděv, její uzel byl součástí vystavování jejího postavení, a tak byl vnímán jako symbol jejího vysokého postavení a luxusu. Pro oiran byla tato kulturní norma symbolem její role jako vůdčí osobnosti a vlivné postavy v rámci společnosti.
Oiran často trávily hodně času ve veřejných domech, kde se pohybovaly mezi hosty nebo seděly v přítomnosti dalších lidí. Vázání obi vpředu jim umožňovalo větší flexibilitu při sezení a pohybu. Když je uzel na zádech, může se stát nepohodlným při delším sezení na nízkých stolcích nebo při častém vstávání a sedání. Uzel vpředu byl praktičtější, protože umožňoval pohodlnější pohyb a poskytoval větší komfort při sezení.
Kromě funkčnosti měla tato volba také silný vizuální efekt. Uzel vpředu zvýrazňoval elegantní linie její postavy a přitahoval pozornost k bohatosti jejího oděvu. Tento aspekt měl být součástí jejího image jako modelu krásy a rafinovanosti. V tradiční japonské estetice byl detail oděvu, jako je umístění uzlu obi, nejen praktickým, ale i uměleckým výrazem. Oiran se musela prezentovat jako vzor dokonalosti v každém směru, a i způsob vázání obi k tomu přispíval.
No a taky… z čistě praktického hlediska, co si budeme nalhávat… ať byly oiran jakkoliv krásné a působivé, stále to byly jen, i když obdivované a vysoce postavené, ale stále jen kurtizány, tedy prostitutky.
Na rozdíl od gejš, které se během výkonu své práce rozhodně nesvlékají a do kimon jsou před odchodem oblékány pomocnicemi nebo speciálními oblékači, většinou staršími muži, kteří jim také vážou uzly obi, vzadu, oiran rozhodně potřebovaly být řekněme "dostupnější", což jim zaručovaly právě uzly vázané vpředu…
Uzel na zádech si prý dokáží samy zavázat jen ty nejzkušenější gejši! A ty rozhodně nemají potřebu rozvazovat jej a znovu zavazovat několikrát za noc. Protože gejši jsou skutečné umělkyně a společnice, na rozdíl od oiran, které přes veškerou okázalost zůstávají jen prostitutkami!